MELINDA PADRON - mode & träning

DET DÄR JÄKLA SÖTSUGET

- training Permalink0
Kan du ibland känna dig desperat efter något sött? Du är inte ensam. Sötsuget är min största fiende som ofta hemsöker mig när helgen närmar sig. Det är som om min kropp ställer in sig på fredagsmys och gör sig redo för att trycka i sig massa gottis. Men hur blir man av med det där jäkla sötsuget då? Denna process går verkligen i banor för mig. Ibland har jag god självdisciplin och ibland går jag banans och köper allt onyttigt inom räckhåll (jag tror inte riktigt ni förstår hur mycket jag kan få i mig haha). Men jag har några knep som jag tänkte dela med mig utav som faktiskt hjälper!
 
Vänd på steken
Istället för att tänka "jag ska sluta äta massa onyttigheter" bör du tänka "jag ska börja äta nyttigare alternativ". När vi tänker att vi ska sluta med någon upplever våra hjärnor det ofta som något negativ och påfrestande. Men om vi istället tänker att vi ska börja med något bättre kan vi istället uppleva det som något nytt och spännande. Allt handlar om en positiv tanke!
 
Drick vatten
När du känner att du börjar bli sugen på något kan du dricka några glas vatten. Det dämpar hungern och kan på så vis hålla dig borta från sötsakerna en liten stund till.
 
Rensa skafferiet
Om du inte har en massa onyttigheter hemma kan du såklart lättare träna bort ditt sötsug. Så gå igenom skafferiet och rensa ut alla chips- och godispåsar från helgen.
 
Var lagom mätt - jämt!
Håller du dig mätt kommer du lättar kunna hålla dig borta från sötsaker. Med andra ord ligger du alltså steget före sötsuget om du ser till att äta regelbundna måltider. Se till att fylla dina måltider med proteinrik samt mättande kost.
 
Hitta nyttigare alternativ
Om du som jag väldigt gärna vill unna dig något gott till helgen är det perfekt att hitta nyttigare alternativ. Det finns hur mycket härliga recept som helst på internet, så google:a runt och skriv upp allt som faller dig i smaken. Tips är att förbereda detta i mitten utav veckan, så att det inte blir för sent och så står du istället där med en gigantisk godispåse i handen.
 
Stressa mindre
Visste du att stresshormon aktiverar hungersignlar som är inriktade på sött? Därmed har vi svårare att motstå den där härliga godispåsen när vi befinner oss i stressiga situationer. Försök att göra dig av med onödiga måsten. Unna dig själv några avsnitt från din favoritserie, gå ut och gå i friska luften eller något annat som du uppskattar och finner lugn utav.
 
Minska på snabba kolhydrater
Snabba kolhydrater såsom vitt bröd, flingor, läsk, sylt osv triggar igång sötsuget. Försök därmed att minska på dessa fällor och fyll dina måltider istället med protein, bra fetter, långsamma kolhydrater osv som håller dig mättare. Exempel på mat som inte triggar igång sötsuget är ägg, kyckling, fil, skaldjur, kött, fisk, kokosmjölk, grönsaker och avocado.
 
Träna
En punkt som verkigen fungerar på mig. När jag tränar hamnar jag per automaik i hälsotankar och därmed kopplas sötsuget på något sätt bort. Jag fokuserar mer på att fylla min kropp med bränsle som gynnar min kropp för att få ut så mycket utav träningen som möjligt.
 
Bestäm dig
Mycket handlar om vårt psyke. Har vi ett starkt psyke kan vi lättare ta kontroll över beslut, såsom dämpa sötsuget. Men har vi sämre självdisciplin blir denna process desto svårare. Ibland handlar det bara att bestämma sig. Jag och pappa utmanade t.ex. varandra för någon månad sen att vara utan godis i en månad. Jag bestämde mig för att klara det och det gick hur bra som helst (när slutdatumet var förbi åkte vi dock raka vägen till godishuset och köpte den fetaste godispåsen jag någonsin sett haha. Ville inte se röken utav något godis efter att vi tryck denna påse).
 
Med detta inlägg vill jag inte förmedla att man inte ska äta chips, godis, läsk och andra goda onyttigheter. Vi alla måste få unna oss ibland! Det jag vill få ut av detta inlägg är att ge råd till er som sitter i samma sits som mig, dvs till dem som vill dämpa sitt sötsug då de saktar ner våra mål inom träningen. Peace and love!
 
Till top