MELINDA PADRON - mode & träning

TRE FÄLLOR INOM TRÄNING OCH KOST

- training Permalink2
Att leva ett aktivt och hälsosmt liv är något som jag har valt då jag mår som allra bäst utav denna livsstil. Jag får mer energi, känner mig starkare och allmänt frisk helt enkelt. Träningshetsen under de senaste åren är inget som vi har missat. På ett sätt är det bra att folk inser vikten av en hälsosam livsstil, men samtidigt är det många som missbrukar dess sanna värde. Här nedanför har jag listat upp några väldigt vanligt förekommande hinder samt felaktiga tankemöster som förstör för många.
 
KOSTEN
Ett av de allra vanligaste felen många gör när de väljer att bli hälsosamma är att äta mindre. Fel fel fel. När du tränar behöver du bränsle och som vi alla vet har mat samma värde för oss människor som bensin har för en bil. Utan bränsle kommer du tappa energi samt bryta ned din muskeluppbyggnad. Se istället till att äta ofta och mindre portioner. Om dina måltider innehåller mycket protein kommer du även hålla dig mättare längre då protein är betydligt mer mättande är exempelvis kolhydrater. När du äter ägg blir du mätt ganska snabbt, men när du äter mackor dröjer det inte många minuter innan du vill bre en till, och kanske en till... 
 
Kort sagt handar det om att äta mer utav de rätta valen. Detta innebär definitivt inte att man ska utesluta kolhydrater, det handlar snarare om att välja bättre och långsamma kolhydrater. Exempel på långsamma kolhydrater är råris, sötpotatis, fullkornspasta, bönor, linser, grovt bröd samt baljväxter. I veckan kommer jag publicera ett inlägg med fler tips kring just kosten!
 
JÄMFÖRANDE
Big no no. Vi alla är uppbyggda på olika sätt samt besitter olika grader utav ämnesomsättning. Vissa individer ser resultat redan efter någon vecka medan andra ser resultat efter månader. Självfallet kan motivationen falla om du är en utav dessa som ser resultat efter längre tid, men här finns det ingen tid för att tappa hoppet! Träna på att bygga ditt psyke, träna på att intala dig själv att allt slit kommer vara värt det. För en vacker dag kommer du ha uppnått dina mål, och finns det någon bättre känsla än att göra sig själv nöjd?
 
Ett vanligt fenomen bland ungdomar är tigh gap, dvs att man ska ha mellanrum mellan låren. Det har skrivits om detta på många sociala medier och jag har verkligen kokat av irritation ett flertal gånger. För det första: nej man måste inte ha tigh gap för att klassas inom ramen "snygg kropp". För det andra: alla kan inte ens uppnå ett tigh gap, så varför eftersträva något som kanske inte ens är möjligt? Våra kroppar och skelett ser olika ut, t.ex vissa är hjulbenta medan andra är kobenta. Så om du är en utav dem som är missnöjd över sina ben, stop it! Fokusera istället på att stärka dina ben och bygga muskler. Enlig mig  finns det inget syggare än vältränade och starka ben, varesig det finns ett mellanrum mellan låren eller inte!
 
Den enda du ska tävla emot är dig själv. Den enda du ska bli bättre än är dig själv. Allt handlar om dig själv! Och ju mer du älskar dig själv, desto lättare kommer denna resa bli. Fokusera på dina svagheter och dina styrkor istället för att jämföra dig med andra. Dina styrkor är andras svagheter, glöm aldrig det! Träning ska vara något härligt och positivt, så glöm inte att boosta dig själv och älska den DU är!
 
UNNA SIG
Den stora frågan, "är det okej att unna mig godsaker ibland?". När jag var på en kost-föreläsning sa föreläsare en sådan himla bra sak. "Självfallet får du unna dig ibland, men bara om det känns bra för dig och om det är värt det. Gå inte och ha ångest efter att du har tryckt i dig en stor godispåse, då finns det inget värde av att äta dess innehåll. Du ska må bra av det du äter, så när du unnar dig ska du även njuta av det du äter". Så himla sant. Om du ändå bara ska må dåligt efter att du unnat dig kan du lika gärna avstå. Så tänk till en extra gång, vill jag verkligen äta detta eller är det bara mitt sötsug som spökar?
 
Vad som är viktigt att komma ihåg är att försöka finna diciplin hos sig själv. För faktum är, har du mål som du vill uppnå krävs en hälsosam kost då kosten är en avgörande faktor för resultat. I veckorna är jag väldigt duktig på att hålla mig borta från sötsaker, men när helgerna kommer tappar jag ofta totalt kontrollen och trycker i mig allt jag ser. Detta är något jag måste bli bättre på då det saktar ner min process mot mina mål. Men trots det kommer jag givetvis fortsätta unna mig själv (klarar mig inte utan mitt lösgodis hehe), men i måttlig mängd!
#1 - - Sofia Hagberg :

Gud vilket bra inlägg melinda! Riktigt bra skrivet och längtar efter att få läsa om mer tips på mat, kram! :)

Svar: Åh tack så mycket Sofia! Vad glad jag blir att du gillade det! Massa kramar till dig<3
Melinda Padron

#2 - - fanny:

kan du tipsa om vinterjackor

Svar: Absolut, det kan jag se till att fixa!
Melinda Padron

Till top