MELINDA PADRON - mode & träning

Q/A

- Q/A Permalink1
FRÅGA: Hej! Jag undrar om du vet hur det hela "söka jobb med CV" fungerar? Att folk går runt i stan och lämnar CV:n och sånt? Vill hitta ett sommarjobb men vet hur jag ska ta mig till :( Ska jag skriva ett CV tycker du? Är 15 år. Skulle vara grymt om du kunde svara innan den 14:e Mars alltså om 4 dagar. Jättefin blogg förresten!
 
SVAR: Hej och vad roligt att du gillar min blogg! Detta kommer bli ett ganska långt svar, man jag hoppas du orkar läsa igenom allt. Till och börja med måste du skriva ett CV och ett personligt brev som du sedan kan maila eller lämna i hand till butikschefen. 

Personligt brev
I ditt personliga brev skriver du kortfattat om dig själv, dina starka- samt svaga sidor och varför just du skulle passa till tjänsten du söker. Få gärna dina svaga sidor att låta som något positivt. Exempelvis, jag gillar att ha struktur på det jag arbetar med och kan därmed bli stressad om jag har ostrukturerat. Detta leder till att jag hela tiden försöker vara så strukturerad som möjligt. Min svaghet i detta är att jag kan bli stressad, men samtidigt visar jag att jag undviker det genom att vara strukturerad, vilket är positivt. Ha gärna med en bild på dig själv. Absolut inte blid där du står och tok posar och putar med läpparna! Då kommer de kasta CV:et på en gång (skämt åsido). Ha en så naturlig bild som möjligt så blir det perfekt! Försök även att skriva milt om din starka sidor. Det låter inte jättebra om man brer på för mycket och skriver att man är bäst, vackrast och snyggast. Om du har svårt att beskriva dig själv kan du alltid ta hjälp av någon vän, pojkvän, flickvän, familjemedlem osv. Ta den hjälp du behöver!
 
 
CV
I själva CV:et skriver du om du har några tidigare erfarenheter, dvs om du haft något tidigare jobb. Om du kan bära med dig några erfarenheter från ditt/dina tidigare yrken är det superbra att skriva ned dem i CV:et då det kanske visar sig att du kan passa perfekt inom yrket du söker tjänst till. Exempelvis, om jag skulle söka till en butik kan jag bära med mig att jag jobbar som dans- och träningsinstruktör där jag har en ledarroll och har god kunskap om hur man bemöter människor, vilket är viktigt om man ska söka tjänst inom en butik. I CV:et kan du även skriva ner dina språkkompetenser. Exempelvis, svenska - modersmål, engelska - grundläggande nivå, spanska - grundläggande nivå osv. Till sist kan du skriva dina referenser om du haft ett tidigare jobb, dvs din chef. Jag valde att skriva "kontakta mig vid önskemål av referenser" då jag ville att jag och tjänsten jag sökte till skulle ha en kommunikation vilket jag rekommenderar. Om du skulle skriva ut dina referenser finns det risk att du inte blir involverad i kommunikationen och kan därmed inte visa ditt intresse lika väl som om du hade varit delaktig.
 
Maila eller dela ut för hand
När du är klar med både ditt personliga brev och ditt CV:et är det bara att maila iväg det till företaget du vill söka till, eller så skrivet du ut en massa kopior och delar ut dem för hand till butikschefen. Det positiva med att dela ut dem för hand är att då visar du ditt intresse extra väl då de får träffa dig i verkligheten. Var inte rädd för att gå tillbaka ännu en gång och fråga om du har kollat ditt CV, vad du ska göra för att ha större chans att bli anställd osv. Jag har en vän som vart anställd just för att hon gick tillbaka två gånger och visade sitt intresse. Så våga lämna in ditt CV:et samt personliga brev i verkligheten om du har möjlighet.
 
 
Kontakter
Sen vill jag bara att du ska vara medveten om att det är betydligt svårare att bli anställd när man är ung. Många yrken har 16-17 årskräns för att kunna bli anställd. Men detta betyder verkligen inte att det inte finns några möjligheter! Jag fick mitt första jobb när jag var 14 år, dock var det via min pappa, men det var ändå en start. Om du har kontakter som du kan vända dig till inom ett eller flera yrken, gör det! Det är det lättaste sättet att bli anställd på. Jag har fåt jobb via pappa, mamma och tidigare dansinstruktörer som tipsat om mig till sina chefer som idag även är mina chefer. Så om du har någon bekant som arbetar inom ett yrke även du skulle kunna arbete inom, vänd dig till den personen!

Hoppas du är nöjd med mitt svar och så får jag önska dig lycka till! Ge inte upp! Kramar
#1 - - Anonym:

Hej! Har du nåt tips på hur man undviker att få onödigt stor bikinirand? Ska utomlands om en vecka så skulle vara kul om du svarade!

Svar: Om du har en bikini med band som du knyter bakom nacken skulle jag rekommendera att knyta upp banden. Då slipper du fula bikiniränder längst bröstet. Samma sak gäller när du ligger på mage och solar rygg. Knäpp eller knyt då upp bikinin så undviker du bikiniränder på ryggen. Ett annat tips är att växla mellan olika bikinis. Om du använder samma bikini varje dag kommer det bli en tydligare bikinirand då bikinin sitter på ungefär samma ställe varje gång då du använder en och samma modell.
Detta är det enda jag kan komma på förutom att sola top-less. Någon typ av bikinirand kommer du nog dessvärre få, men det visar bara tydligare hur brun du har blivit ;)
Melinda Padron

Till top